تهیه کننده برادران لیلا: مدیران میخواستند با تنبیه ما دیگران هم متوجه و متنبه شوند
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۰۱۲۹۸
جواد نوروزبیگی تهیهکننده فیلم سینمایی «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی که پس از حضور در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ به تازگی در داخل کشور با برخورد سازمان سینمایی مواجه شده است. در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا گفت: من تاکنون حدود ۵۰ فیلم برای مردم و جامعه اسلامی در سینمای ایران تهیهکنندگی کردم و هیچوقت رویکردم تخلف از قوانین نبوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: تعدادی از فیلم هایی که تهیه کردهام برای مردم و سینمای ایران در داخل و خارج از کشور افتخار آفریدهاند و هیچگاه دنبال سیاهنمایی، محقر نشان دادن مردم کشورم و به هر قیمتی به جشنواره رفتن، نبودم. من هیچوقت در کار فرهنگیام به منافع مردم، جامعه و نظام لطمه نزدهام و این کارنامه یک شبه به دست نیامده است.
این تهیهکننده پیشکسوت سینمای ایران با اشاره به اینکه از این دولت بعید است با رفتارهای حذفی با هنرمندان برخورد کند، بیان کرد: از این دولت توقع رفتارهای حذفی اینگونه نیست و توقع گفتگو میرود. حال پرسش من این است که چرا برای ما شرایط گفتگو فراهم نمیکنند و مکرر درخواست من و سعید روستایی را رد کردند؟ این حاشیهها نه برای اولینبار در سینمای ایران رخ داده و نه آخرین بار است و درایت مدیران سازمان سینمایی لازم است تا این مشکلات را پیشاز اینکه به جای دیگری برسند، حل کنند.
وی اضافه کرد: من با مساله ممنوعالکاری هم کنار میآیم و مردم و منافع آنها برایم مهم است، البته معتقدم دولت هم دنبال ممنوعیت هنرمندان نیست اما با ممنوعیت تهیهکنندگان، کارآفرینیای که ما برای افراد سینما ایجاد میکنیم، ازبین میرود. باید قبول کرد که افرادی در سینما نیاز به دستمزدهای ماهانه دارند تا در این بحران جامعه معیشت خود را بگذرانند، درنتیجه آنها با بیکار شدن دچار مشکل میشوند.
نوروزبیگی با تاکید بر اینکه موضوع فیلم «برادران لیلا» در راستای بیان مشکلات مردم است، توضیح داد: این فیلم به وضوح عوارض تحریمها بر جامعه را نشان میدهد و میگوید که تحریم چه بلایی سر مردم آورده است. این فیلم برای مردم و نشان دادن سختیهای آنها ساخته شده است.
وی اضافه کرد: ما اصلا فکرش را هم نمیکردیم یک دفعه این همه حاشیه بر متن غالب شود و چشمانتظاریم تا خانه سینما و بزرگان سینما قدمی بردارند و به مدیران فعلی سینما کمک کنند تا این حاشیهها را مدیریت کنند. درست است که در این حاشیهها ما و فیلممان ضرر میکنیم اما سینما هم در این میان متضرر میشود. یک فصل از سال گذشته ولی گیشه خوب نداریم و مردم به سینما نیامدهاند.
آیا این جنجالها کمک می کند تا مردم به سینماها بیایند؟ خواهش میکنم مردم را در نظر بگیرید. من اگر تخلف شخصی کردهام باید پاسخگوی آن باشم ولی این فیلم برای مردم و درباره مشکلات امروزشان است. این جنجالها باعث میشود تا رسانههای بیگانه سواستفاده کنند و در تیتر خبرها قرار دهند و بهتر است که از این ماجراها جلوگیری شود.
نوروزبیگی تشریح کرد: ما امروزه در سینما شاهد فرار سرمایهگذاری بخش خصوصی هستیم و این جنجالها باعث می شود تا سرمایهگذاران خصوصی تمایلی به حضور در سینما نداشته باشند. مخصوصا فیلم «برادران لیلا» که آقای امید اخباراتی سرمایهگذار آن بود و رقم زیادی برایش هزینه شد. طی جلسهای که آقای اخباراتی و دیگر سرمایهگذاران در سازمان سینمایی داشتند، رییس سازمان سینمایی قول داده بود که از سرمایه آنها حمایت میکند و پشتیبان آنها خواهد بود، حال تکلیف بازگشت سرمایه آنها چه خواهد شد؟
تهیهکننده «برادران لیلا» در پاسخ به اینکه گفته میشود شما مسیر قانونی را برای گرفتن پروانه نمایش خروج از کشور طی نکردهاید، گفت: فیلم در همه مراحل مسیر خودش را طی کرده است. من و سعید روستایی تمام تلاشمان را برای گرفتن پروانه نمایش انجام دادیم و در نهایت لیست ۱۰ موردی اصلاحات را به ما دادند که ۶۰ درصد آن سه روز مانده به جشنواره کن اعمال شد و برای اعمال بقیه آن هم من و سعید روستایی تعهد کتبی دادیم که پس از بازگشت به ایران آنها را اعمال کنیم.
نوروزبیگی ادامه داد: بلافاصله پس از بازگشت به ایران بارها کتبی، شفاهی و حضوری درخواست جلسه با مسئولان سازمان سینمایی دادیم ولی متاسفانه هیچ مسئولی ما را نپذیرفت و به یکباره توقیف فیلم را به میان کشیده و موضوع را رسانهای کردند. ما واقعا فکر می کردیم درحال طی مسیر گفتگو و تفاهم هستیم ولی آنها ما را نپذیرفتند، گویا نمیخواستند مشکل حل شود. گویا مدیران میخواستند با تنبیه ما دیگران هم متوجه و متنبه شوند. درخواست ما این است که پس از بازگشت از جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ درباره این فیلم تعامل کنیم و اعمال اصلاحات با تعامل طرفین انجام شود.
این تهیهکننده در ادامه پیشنهادی مطرح کرد: آقای روحالله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم اعلام کردند کار از دست آنها خارج شده است، درنتیجه علیرغم اینکه این موضوع خارج از عرف سازمان سینمایی است اما ما میتوانیم فیلم را برای هر نهادی که این نگرانی برایش به وجود آمده که «برادران لیلا» دچار مشکل است و با این موضوع مرتبط هستند، نمایش دهیم و آنها نظرات خود را اعلام کنند و ما تا جایی که به فیلم آسیبی نرسد برای اصلاحات همکاری خواهیم کرد. همچنین دوست داریم وزیر محترم فرهنگ و ارشاد و کمیسیون فرهنگی مجلس و نهادهای مرتبط که جلوی کار را گرفتهاند، فیلم را تماشا کنند.
این تهیهکننده گفت: در دولت قبل یک روش معمول وجود داشت که هرکس فیلمی میساخت که قابلیت حضور در جشنوارههای خارجی را داشت، تا مراحل پست پروداکشن را پشت سر بگذارد، یک نسخه به نزدیکترین جشنواره پیشرو ارسال میکرد و اگر پذیرفته میشد در مراحل بعد پروانه نمایش دریافت میکرد. برای «برداران لیلا» هم زمان محدود بود و فرصت نداشتیم به همین دلیل تعهد کتبی دادیم تا پس از بازگشت از جشنواره کن مراحل دریافت پروانه نمایش را پیگیری کنیم. ما یک فیلم ناقص برای جشنوار ارسال کرده بودیم و زمانی که سعید روستایی برای جشنواره سزار فرانسه رفته بود، در همانجا با کمپانی پخشکننده فیلم «متری شیشونیم» وارد مذاکره شد و شکر خدا «برادران لیلا» در جشنواره کن پذیرفته شد.
وی درباره فیلم دیگر خود در جشنواره کن و حضور نداشتن خودش در آنجا تاکید کرد: من ۲ فیلم در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ داشتم و فیلم دیگر من حاشیهای نداشت و از منظری دیگر به جامعه نگاه کرده بود. طبیعتا آرزو و افتخار هر فیلمسازی است که فیلمش به جشنوارههای خارج از کشور برود و من تلاش کردم تا این فیلمها برای کشورم افتخارآفرین باشند اما انتخاب شخصی من بود که در جشنواره حضور نداشته باشم و تمایلی به این قضیه نشان ندادم.
این تهیهکننده سینما با تاکید مجدد بر اینکه خود را فردی قانونمدار میداند و درعینحال فیلمسازی برای مردم اولویت اوست، تصریح کرد: در همین چندماه اخیر فیلمهای دیگری بدون مجوز خروج به جشنوارهها رفتند و جایزه بردند ولی گویا سهم ما این حاشیهها بود.
نوروزبیگی در پایان خاطرنشان کرد: از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی تشکر میکنم. ما میدانیم که همه تلاش خود را به کار میگیرند و از آنها درخواست داریم، اجازه دهند ملاقاتها صورت بگیرد تا مشکلات رفع شود.
تماشاخانه ببینید| حیواناتی که بچههای شما را بیمار میکنند/ از فروش غیر اصولی حیوانات تا بیماریهای واگیردار ببینید| حمله نادر شیرهای گرسنه به زرافه/ رهبر شیرها تنها شانس پیروزی آنهاست فیلم های دیگرمنبع: عصر ایران
کلیدواژه: سازمان سینمایی تهیه کننده سینمای ایران پروانه نمایش سعید روستایی برادران لیلا حاشیه ها پس از بازگشت برای مردم جشنواره کن فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۰۱۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزئیاتی تازه درباره آخرین عاشقانه زندهیاد حسام محمودی
آفتابنیوز :
فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» دومین ساخته کاوه صباغزاده مدتی است که در بخش «سینما آنلاین» فیلمنت اکران آنلاین شده است به همین بهانه محمد جلیلوند منتقد سینما در یادداشتی درباره ویژگیهای این فیلم عاشقانه نوشته است.
در این یادداشت آمده است:
«عنصری به نام تخیل که نقش مهمی در شکلگیری صنعت سینما داشته و آن را به یکی از سودآورترین صنایع جهان تبدیل کرده، متاسفانه جایگاه چندانی در سینمای ایران نداشته و واقعگرایی آن هم به شکل افراطی و سرشار از اغراق جای تخیل را پر کرده است. در سالهای اخیر اندک تلاشهایی برای تولید آثاری متفاوت با جریان روز سینمای کشورمان صورت گرفته و گهگاه نیز به نتایج درخورتوجهی منجر شده که یکی از شاخصترین آنها «رمانتیسم عماد و طوبا» ساخته کاوه صباغزاده است که تجربهای نو و امیدوارکننده در قالب کمدی-رمانتیک به حساب میآید. پلتفرم فیلمنت که تنوع در پخش آثار سینمایی را در دستور کار خود داشته و در سال جاری نیز مانور بیشتری هم روی تنوع مضمونی اکران آنلاین داده، به تازگی پخش آنلاین این فیلم را آغاز کرده که میتواند دارای جذابیتهای زیادی برای علاقهمندان این دسته از آثار باشد.
صباغزاده پس از ساخت فیلم گرم و دلنشین «ایتالیا ایتالیا»، در دومین فیلم سینمایی خود «رمانتیسم عماد و طوبا» قالب کمدی-رمانتیک را برگزیده است. او قصه خود که با نگاهی به کتاب «سیر عشق» نوشته آلن دوباتن نوشته شده را بر پایه عشق میان عماد و طوبا بنا کرده و دیگر اجزا را حول محور این دو چیده است. در عین حال، فیلمنامهای شخصیت محور خلق کرده که یکی از تمهای ابدی سینما با عنوان عشق به تاروپودش گره خورده و آن را پیش میبرد. صباغزاده قصهاش را خوب شروع کرده و آن را با ریتمی مناسب به نقطه عطف نخست میرساند. زوج جوانی که تماشاگر را به تماشای قصه زندگی خود دعوت کرده و فرازوفرودهای آشنایی را به تصویر میکشند. استفاده از راوی هم نکته مثبتی برای فیلم و شیوه روایت آن به حساب میآید که از آن برای قصهگوتر شدن کار بهره گرفته شده که در ساختار فیلمنامه فیلم به خوبی جا افتاده است.
اهل سینما و تئاتر بودن این دو نیز ایدهای مناسب برای خلق شوخیهای جذاب به نظر میرسد که در عین حال رگههای پررنگی از فانتزی دارد. «رمانتیسم عماد و طوبا» نگاه روانشناسانهای به قهرمانهای خود و سیر روابط آنها داشته و در عین حال دست به آسیبشناسی هم میزند. موضوعی که در سینمای ایران به آن کمتر پرداخته شده و این فیلم از این حیث نمونهای شاخص و درخشان به حساب میآید.
صباغزاده برای جذابتر شدن فیلم خود شوخیهای بامزهای را با تکیه بر ظرفیتهای کمدی رمانتیک خلق کرده که حال و هوای شیرینی به فیلم بخشیده است. از طرف دیگر روی وجوه بصری فیلم خود نیز به خوبی کار کرده و از رنگ و به ویژه نور برای خیالانگیزتر شدن فیلم خود سود جسته که میتوان آن را جزو نقاط قوت فیلم به حساب آورد. همان نکتهای که تماشای «رمانتیسم عماد و طوبا» را دلپذیرتر کرده و آن را به ذات سینما نزدیک میکند.
انتخاب بازیگر در کمدی رمانتیکها از اهمیت فوق العادهای برخوردار بوده و تنها اندک لغزشی میتواند کلیت کار را به خطر بیندازد. آن هم فیلمهایی از جنس «رمانتیسم عماد و طوبا» که با تکیه بر دو شخصیت اصلی خود پیش رفته و کاملا متکی به بازیگران خود است. صباغزاده نقشهای اصلی فیلم خود را به دو بازیگری سپرده که تا زمان تولید فیلم تجربه سینمایی زیادی نداشته و بیشتر در قاب کوچک تلویزیون حضور داشتهاند. با این حال، شیمی رابطه عماد و طوبا با تکیه بر بازی خوب این دو قابل قبول از کار درآمده است. زندهیاد حسام محمودی به شخصیت عماد باورپذیری خوبی بخشیده و تماشاگر را به سمت خود میکشاند. در طرف دیگر، الناز حبیبی در نقش طوبا قرار دارد که به خوبی از فیزیک و میمیک چهرهاش برای جان بخشیدن به نقش بهره گرفته و بازی درخشانی را ارایه کرده است. تا جایی که برای نخستینبار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر جشنواره فیلم فجر شده است. البته نمیتوان از گروه بازیگران «رمانتیسم عماد و طوبا» گفت و از کنار زندهیاد علی انصاریان عبور کرد. بازیگری که در نقشی مکمل خوش درخشیده و آخرین فیلم سینماییاش، نوید حضور بازیگری توانا در عرصه سینمای ایران را میداد.
«رمانتیسم عماد و طوبا» از آن دسته فیلمهایی است که قابلیت ارتباط با طیفهای مختلف سنی به خصوص زوجهای جوان را داشته و لحظات شیرینی را برای مخاطبان خود رقم میزند.»
منبع: خبرگزاری مهر