عملکرد دیرهنگام اما مقبول سازمان سینمایی در مورد فیلم برادران لیلا
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۲۸۸۷۷
جا دارد نهیبی بر سر مدیران تئاتری کشور زد که اگر در این موارد تجربه کافی و مشاوران درستی ندارند، کار را از سیر و روند سینماییهای ارشاد مشق کنند.
به گزارش مشرق، فیلم «برادران لیلا» حلقه محاصرهای است برای القای یک وضعیت بغرنج، طولانی و جعلی از شرایط ایران. آنچه که در درام به ظاهر ساده فیلم روستایی به چشم میخورد، کاراکترسازی براساس موقعیتی استعاری از ایران کنونی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او نگهداری و نظافت توالت عمومی را در پاساژ لوکسی به عهده دارد که لیلا در آن کارمند اداری است. او از اضافهوزنی فاحش رنج میبرد و چهره برافروخته و باد کردهاش نشان از اضمحلالی تدریجی در گردابی از روندهای تو خالی است، مردی که هرازگاهی برای تأمین جیره غذایی خانوادهاش از خانه پدری غذا میدزدد و به امید پسردار شدن هر سال بچهدار میشود و زنش دختر تازهای برایش میزاید.
روستایی با خلق کاراکترها، چند موقعیت را نشانه میرود که بسته به خط سیر داستان هرکدام را پردهبرداری میکند، فیلم از درامی ساده با پرهیز از وضعیتهای ملودرامی و با ضرباهنگی حسابشده برخوردار است. اصلانی و توالتی که از آن نگهداری میکند، پورصمیمی در نقش بزرگ خانواده، خانوداهای فروپاشیده با گروتسکی مضحک و اساسی بر باد، محمدزاده و سکوتی از منظر بیدستوارگی و فروشنده کاری که در برابر عرق ریزانش، با بورژوازی و نئولیبرالیسم روبهرو میشود، معادی و حس رذیلانه ناموفقی در رسیدن به آمال بورژوایی نوین و درگیری با خرده ایدههای کلاهبرداری، محمدی و انتلکتی ورزشی از نوع عامهگرایانه سر در برف و خواب خرگوشی، مجموعه تمام کاراکترسازیها در واقع بازآفرینی مانیفست جعلی کشوری بیسامان است.
بیشتر بخوانید:
چرا فرزندستیزی و پدرستیزی در «برادران لیلا» موج میزند؟
این خاتون برای ما پسرزا نیست!
پورصمیمی دودزده و فرتوت در آرزوی صدرنشینی خندهدار خود، ثروت خانوادگیشان را به باد میدهد و در همین حین، اصلانی همچنان فرزنددار میشود و از مردم در ازای قضایحاجت پول میگیرد و نان دزدی میکند، موقعیتی که از منظر کارگردان روایتگر حاکمیتی بلندپرواز و کوتاهقامت در فرآیندی مضحک و البته دهشتناک است و قوه قهریهاش روزبهروز به هوای فروزان شدن فقط گند بالا میآورد و اصطلاح «این خاتون برای ما پسرزا نیست» رابه یاد مخاطب میاندازد.
توالتداری که دستش در جیب مردم است و حتی برای پسماندگذاری از آنها جیرهکشی میکند، هم معاندتی از سر نگاههای چند سویه به حاکمیت ملی کشور است، نماینده طبقه فرودست از همه جا رانده شده. پرولتاریای ایرانی با نمایندگی محمدزاده و علیدوستی در فیلم، آنها نمایندگان بالقوه طبقه در حال فرونشست متوسط و سقوط کردهای هستند که نگران وضع مملکت خویش از هر جانفشانی بیسببی مضایقه نمیکند و آخر هم به خاک سیاه مینشیند. معادی نماینده اصلاحات در بازی سیاسی کشور است، کسی که تمام تجددش در کلاهبرداریهای نوینتر از ناندزدیهای اصلانی خلاصه میشود، کسی که لیلا حتی از سر ناچاری به سویش کشیده میشود و با او برای نجات وضع خانواده جلسه میگذارد، محمدی اما تلخندی گوشه لب و حتی به دور از قضاوت تصویر برای جمع بلاتکلیف توده ملت است، کسی که آمال و آرزوهای کوچکشدهاش فارغ از ماجرای حلقه کنش اصلی درام جای میگیرد و اساسا پتانسیلی بالفعل برای سیاه لشکری پشت هر عقیده اکثریت محوری در زمان است.
فیلمهایی که بوی نا میدهد!
در بیشمار فیلمها، حتی تصویر شهری و دکور منازل و رنگ دیوارها هم بوی فرسودگی و کهنگی و نا میدهد و تصویری در آمیخته از جهانی عقب رانده شده را به تماشاگر القا میکند. در حالیکه سینمای رئالیسم، باید تصویری واقعگرایانه و شفاف از موقعیت زمانی جامعه باشد. موضوع جایی اهمیت بیشتری پیدا میکند که گونه بازتولید شده رئالیسم در سینما و حتی تئاتر از این رویه در جهت همپوشانی ضعفهای هنری و فنی اثر بهره میبرد و باید گفت که رئالیسم سیاه کنونی به مثابه شالی زرین درآمده که نقصها و عیوب اثر را میپوشاند و آن را در جایگاهی فراواقعی نسبت به کیفیت درونی خود قرار میدهد، برادران لیلا نیز از این امر مستثنا نیست.
فیلم در روندی قابل پیشبینی از دید حرفهای و با متدی کاملا عیان پیش میرود و اثری کاملا در حد متوسط را بازتاب میدهد. ماجرایی که از جانبی مهمتر، تن به اگزوتیسم نوین به معنای خرید محتوای ضدوطنی در ازای جایزه میدهد و سینماگر را تا حد جایزهبگیری برای فروختن ماحصل فرهنگ و خردهفرهنگها در خدمت رسانه تلخ و زهرآلود تنزل میدهد. تا جاییکه وقتی خبر شرکت داده شدن فیلم در کن به گوش میرسد، عطای نمایش کشوری اثر را به لقایش میفروشد و دستهجمعی در توفیق اثر همکار میشود که هرچه زهر دارد بریزد و بگزند و نیشتر بزند.
بیشتر بخوانید:
قانونشکنان بدون اخذ پروانه نمایش از جشنواره کن به فستیوال مونیخ رفتند/ آیا با این ساختارشکنی مطابق آییننامه برخورد خواهد شد؟
عملکرد دیرهنگام اما مقبول سازمان سینمایی
امری که بهواسطه عملکرد دیرهنگام ولی مقبول مدیران سینمایی ارشاد به صادر نکردن پروانه نمایش فیلم منجر میشود. جا دارد نهیبی بر سر مدیران تئاتری کشور زد که اگر در این موارد تجربه کافی و مشاوران درستی ندارند، کار را از سیر و روند سینماییهای ارشاد مشق کنند. مسالهای که اهمیت صدچندان دارد نه نگاه هنرمند و نه رفتارهای خارج از عرف و مضحکانه عوامل فیلم است بلکه باید زمینه سوءاستفاده از شال زرین رئالیسم غیرواقعی، شیادانه و سیاهانگارانه برچیده شود و جای آن را رئالیسم منتقدانه واقعگرا بگیرد.
رقابت برای چرک کردن واقعیت
جای تعجب ندارد که سازمان سینمایی با رد دیدهشدن نسخه نهایی فیلم نسبت به محتوای آن اظهار بیاطلاعی میکند چرا که برادران لیلا در واقع روایتی تکپرده از سلاخی یک بنیان در دستان بیکفایت دیوانگان رهیده از قفس است که امبینانس کلی در نهان اصلیترین کاراکتر غیرانسانی و کانسپشوال درام است که خونریزی نمادیناش را روی شاهرگهای دختری میبینیم که وامگیرنده نماد محور آن است. در حقیقت لیلا نام همین امبینانس است و برادران لیلا هرکدام بخشی از همین امبینانس خونین. فیلمیکه براساس تئوری و تفکرات معاندان شکل گرفته و تصویری غیرواقعی و انتزاعی از ایران را بازتاب میدهد و برای عرضه آن از هیچ قانونشکنیای دریغ ندارد، حتی دور زدن مجوزهای حضور در جشنوارههای خارجی!
درحالیکه سینمای امروز قرار بود تصویری مطابق با تغییر جهت سینمای ایران پس از انقلاب باشد. تغییری برای گریز از بزکهای عامهپسند شبهفیلم فارسی با قهرمانهای زرد و کاراکترهای پوشالی. تغییری که با رئالیسم اجتماعی تطابق دارد. متاسفانه نبود مدیریت صحیح به رقابت حداکثری فیلمسازان جریان خاص برای هرچه چرک نمودن تصویر واقعی از داخل ایران منجر شد. از این طریق طی هشت سال در دولت حسن روحانی عملا خوراک رسانه معاند را با بودجه وزارت ارشاد و سازمان سینمایی تامین کردند.
منبع:روزنامه جام جم
منبع: مشرق
کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت وزارت ارشاد محمد زاده فرهاد اصلانی دولت حسن روحانی فیلم برادران لیلا خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت سازمان سینمایی برادران لیلا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۲۸۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تشکیل شورا فیلم اولیها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمدخزاعی رییس سازمان سینمایی در بازدید از بنیاد سینمایی فارابی و شورای فیلم اولیها با قدردانی از زحمات و تلاشهای بی وقفه اعضای شورای تایید صلاحیت فیلمسازان اول گفت: امید بسیاری از جوانان و علاقهمندان به فیلمسازی و سینما به همین شورا است و طبق گزارشهایی که از طرق مختلف به سازمان رسیده است این شورا با دقت و پویایی، عملکردی شفاف و قابل دفاعی را از خود به جا گذاشته و چهره های مستعد، توانمند، قابل اعتنا و آینده دار را به سینمای ایران معرفی کرده است.
رییس سازمان سینمایی با اشاره به متقاضیان زیاد از اقصی نقاط کشور برای حضور در جمع حرفهای فیلمسازان با توصیه اکید به اعضای شورای تایید صلاحیت فیلمسازان اول عنوان کرد: آنچه اکنون در حال رخ دادن است تزریق نیروی جوان، تازه نفس و با انگیزه به عرصه سینمای کشور است که سالیان طولانی در این بخش کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند، بنده معتقدم سینماگران حرفه ای هم از این برنامه و راهبرد سازمان سینمایی استقبال می کنند و چنان چه هر کس با نگاه منصفانه به این مسیر نگاه کند قطعاً نتیجه حاصله را تحسین خواهد کرد. شاهد ادعای بنده کارگردانان جدیدی است که از همین شورا تاییدیه گرفته و وارد عرصه حرفه ای شده اند و در جشنواره های ۲ دوره گذشته جوایز مهمی کسب کرده اند. در کنار جوانان با استعداد و متعهد و آینده دار برای سینمای ملی کشورمان نباید از تجربه و تخصص پیشکسوتان غافل شویم، سینمای ملی و اسلامی ایران برای توسعه در حوزه های مختلف ملی و بین المللی باید از همه ظرفیت های کشور بهره مند شود.
خزاعی در ادامه گفت: امسال برای حمایت از ۱۰ فیلم اولی البته فیلم های ارزان قیمت مبلغی را در بودجه فارابی مصوب کردهایم که به صورت جدی تر حمایت از جریان نسل نو آغاز شود. من به آینده و افتخارات بزرگ این نسل متفکر و متخصص و متعهد امیدوارم؛ نسلی که درک بالایی از زبان تصویر و شناخت خوب از مسایل کشور و از دغدغه های ملی دارد و تلاش خواهد کرد که افتخارات این کشور را در عرصه های داخلی و خارجی به تصویر کشد.
وی تصریح کرد: سینمای ایران به متفکران جدید و اندیشه های نو و بدیع با دغدغه های ملی و دینی احتیاج دارد، فیلمسازانی که تفکر را در آثار شبه روشنفکری و جشنواره زده نمی داند و ارتباط با مخاطب نیز در دغدغه های آنها مشاهده می شود.
رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: راه اندازی و بررسی مجوزهای کارگردان اولی در حوزه تخصصی به دور از جریان سرمایه داری که قبلاً بر این حوزه احاطه داشت و تعیین کننده بود و نوعی عدالت فرهنگی بر اساس کشف استعداد است.
در پایان خزاعی ضمن تشکر از شورا و مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی درخواست کرد یک مراسم ویژه جهت معرفی به تهیه کننده ها و سرمایه گذاران و نهادهای تولید کننده برگزار شود.
در این جلسه درباره پرونده یکی از متقاضیان به صورت نمونه بحث و بررسی شد و رییس سازمان سینمایی در جریان چگونگی ارزیابی ها و تصمیم گیری اعضای شورا قرار گرفت. این جلسه با حضور اعضای شورای تایید صلاحیت فیلم اولی ها شامل مجید زین العابدین، رسول صدرعاملی، حبیب ایل بیگی، محمدرضا عرب، مجید اسماعیلی، مهدی آذرپندار، امیر بوالی و روح الله سهرابی برگزار شد.
مسؤولیت دبیری این شورا را فرزاد اژدری بر عهده دارد.
کد خبر 6097539