محمد خزاعی: فهرست ممنوعالکارهای سینما را اعلام میکنیم/سرانجام«برادران لیلا»
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۶۱۱۹۷
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، درباره فیلمهای توقیف شده و ابهام در موقعیت اکران فیلم "برادران لیلا" و شانس این فیلم برای معرفی به اسکار در حالی که اینگونه به نظر میرسد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توقیف برخی فیلمها و ممنوع الکار بودن عوامل این فیلمها همچون نوید محمدزاده را تأیید کرده است، گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحبتهای اخیر خود نسبت به توقیف و یا ممنوع الکار بودن فرد و یا فیلم خاصی صحبت نکرده است، وی اعلام کرده است که اگر کسی ممنوع الکار شده باشد عطف به ما سبق نمیشود و فیلمهای گذشتهای که بازی کرده و یا ساختهاند دچار مشکل نمیشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در ادامه توضیح داد: یک سری از دوستان برای بیانیه ۱۷۰ نفر و یک سری دیگر از دوستان نیز در حاشیه جشنواره فیلم کن دچار مشکلاتی شدهاند. در این راستا و درباره بیانیه ۱۷۰ نفر درخواستی کردیم که گفتند این جریان مربوط به سازمان سینمایی نیست، همچنین از کسانی که این بیانیه را امضا نکرده و اطلاعی نسبت به آن نداشتند خواستیم رسماً اعلام کنند تا دچار مشکلات عدیده نشوند، اما اینکه کدام یک از این دوستان ممنوع الکار هستند، تا آخر هفته آینده رسماً اعلام میشود.
نام ۶ سینماگر در فهرست ممنوعالکاری
وی با اشاره به اینکه یک لیست از احتمال ممنوعیت برخی از افراد وجود دارد، توضیح داد: این لیست در جلسات متعددی مطرح شده و تعداد آن کم یا زیاد شده است و قرار است آخرین لیست تا آخر هفته آینده در اختیار ما قرار گیرد، البته ما تلاش کردهایم که برخی از دوستان که اسامی آنها مطرح شده از این لیست کنار گذاشته شوند. در مجموع نام ۶ نفر اعلام شده بود که تعداد آن تا امروز کم شده است و هفته بعد مشخص میشود که به عنوان مثال تدوینگر "عنکبوت مقدس" در چه شرایطی قرار میگیرد.
خزاعی بار دیگر گفت: تاکید میکنم که من ندیدم آقای اسماعیلی نام شخص خاصی را بیاورد، بلکه گفته است تمام هنرمندانی که نام آنها بهعنوان ممنوع الکار اعلام شوند، سعی خواهد کرد که عطف به ما سبق نشود و سرمایه، تهیه کننده و کارگردان و گروه تولید دچار آسیب نشوند. این به آن معنا است که جلوی آثاری که افراد ممنوع الکار در آن حضور دارند گرفته نشود و شرایط طبیعی اکران را طی کند. البته این مساله خیلی فرق میکند با آثار جدیدی که قرار است این افراد در آن حضور داشته باشند.
نسبت به "برادران لیلا" سختگیرانه عمل نکردیم
رئیس سازمان سینمایی درباره فیلم "برادران لیلا" به کارگردانی سعید روستایی هم بیان کرد: سازمان سینمایی هرگونه همکاری و مشارکت با عوامل این فیلم داشته است و ما جلسات مکرری قبل از اعزام دوستان داشتیم و حتی پیشنهاد اصلاح مواردی نیز داده شد. دوستان در ابتدا این موارد را قبول و بعد نپذیرفتند و رسماً اعلام کردند که هیچ پلانی حذف و یا سانسور نمیشود و در نهایت این فیلم بدون پروانه نمایش بینالملل در جشنوارههای خارجی حضور پیدا کرد. تاکید میکنم که قوانینی که در حال اجرا است، قوانین دوره ما نیست، قوانینی است که از قبل در سازمان سینمایی بوده که براساس آن هرکسی که میخواهد در عرصه بینالمللی حضور پیدا کند قبل از آن باید پروانه نمایش بینالمللی را دریافت کند.
وی ادامه داد: ما نسبت به برادران لیلا سختگیرانه برخورد نکردیم بلکه از روز اول با حضور در سازمان سینمایی بر ۳ مساله تاکید کردم که یک سری از بحرانهای ما مربوط به این سه مساله است و شامل قانون گرایی، استانداردسازی و عدالت محوری است. زمانی که بخواهیم این سه مورد را اجرا کنیم باید برای همه اجرا شود.
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: خیلی وقتها بعضی از دوستان خودمان که سالها با من همراه بودند، سر این مساله دچار مشکلاتی شدیم و میخواهم بگویم سر این ۳ اصل اصلاً کوتاه نیامدهایم. معتقدم اگر قانون به سینما بازگردد تمام مشکلات سینمای ایران حل میشود که شامل قانون در اکران، اعتبارات، حمایت، نمایش و جشنواره است. جالب این است که ما قانون را وضع نکردهایم و تمام قوانین در سازمان سینمایی بوده و بعضی اجرا میشده و بعضی کمرنگتر بوده است، چرا یک فیلم در دوره مدیریت گذشته باید پروانه ساخت بگیرد اما برای پروانه نمایش دچار مشکل شود. این به آن معنا است که درجایی قانون شکنی شده است. یعنی وقتی فیلمنامه را میخوانید میبینید که فیلمنامه با قانون منطبق نیست، گاهی فیلمنامه منطبق است اما اصل موضوع اشکالاتی داشته که تذکراتی در هنگام دریافت پروانه ساخت گرفته که رعایت نکرده است.
خزاعی گفت: در دوره جدید اعلام کردهایم که هر فیلمی که ما پروانه ساخت دادهایم که شامل پروانههای صادر شده از آذر ماه سال ۱۴۰۱ صادر شود بی شک برای پروانه نمایش دچار مشکل نشده و مورد حمایت قرار میگیرد و نمیگذاریم توقیف و یا دچار مشکل شود. چرا که امضای یک مدیر اعتبار یک مدیر است و با این امضا صاحبان فیلمها خیالشان راحت میشود که فیلمشان دچار مشکل نخواهد شد و قول دادهام تا زمانی که در سازمان سینمایی باشم هر فیلمی که در دوره ما تولید شود و یا پروانه ساخت آن از ما گرفته شود مورد حمایت قرار میگیرد تا نمایش داده شود.
وی توضیح دهد: ما مشکلی برای برادران لیلا ایجاد نکردهایم که آن را حل کنیم. این فیلم در حال طی شرایط طبیعی خود بود و خود دوستان یک سری از اصلاحات را انجام نداده و در مجامع بین المللی رسماً اعلام کردهاند که از فیلم کم نمیکنند. مساله بعدی اظهار نظرهایی بود که انجام دادند و همه اینها دست به دست هم دادند که تبدیل به جریان شود. این مساله مشکل سازمان سینمایی نیست و مشکل رفتار غیرقانونی این دوستان بود. اگر همین دوستان مانند آقای مانی حقیقی و یا هومن سیدی که فیلمهایشان در حال حاضر در بازارهای بین المللی حضور دارند پروانه نمایش دریافت کرده بود هیچ مشکلی نداشتند.
خزاعی تاکید کرد: این دوستان میدانستند که حضور در مجامع بین المللی منوط به دریافت پروانه نمایش است. در واقع هم گفتگوهایی که انجام دادهاند که خارج از عرف سینمایی بوده و مربوط به مسائل سینمای ایران نبوده و هم عدم تمکین به قانون به معنای دریافت نکردن پروانه نمایش است که مهمترین مشکل در این رابطه است، باعث ایجاد چنین اتفاقاتی شده است ما قبلاً از دوستان خواستیم که اصلاحات مورد نظر را انجام داده و برای پروانه نمایش بین الملل اقدام کنند. اما خیلی خیلی دیر این کار را انجام دادند. ما با تهیه کننده و کارگردان و سرمایه گذار نزدیک به ۹ جلسه داشتیم تا مشکلات فیلم برطرف شود.
وی تاکید کرد: درباره فیلم آقای جلیلوند نیز باید بگویم هیچ اقدامی برای دریافت پروانه نمایش نکرده است و تازه در تاریخ ۳ مردادماه درخواست مجوز کرده که باید بررسی شود. آقای جلیلوند مانند دوستان دیگر از قبل اقدام نکرده است. در حال حاضر فیلمهایی که قانونی برخورد کردهاند میتوانند در جشنوارههای خارجی حضور پیدا کنند. درحال حاضر ۵ فیلم درخواست داده که درحال بررسی است.
تعدد پروانه نمایش منجر به قاچاق فیلمها میشود
رئیس سازمان سینمایی گفت: این مساله را مدنظر قرار دهید زمانی که فیلمها مجوز بین الملل نمیگیرند، ۲ روایت خواهند داشت. یک روایت وقتی است در بازارهای خارجی و یک روایت وقتی در بازارهای داخلی قرار میگیرند. که این مساله به قاچاق فیلم کمک میکند. در سالهای گذشته به این دلیل قاچاق فیلم صورت میگرفت که ۳ پروانه نمایش رسانههای خانگی، سینمای حرفهای و تلویزیون را شامل میشد. با توجه به تفاوت اینها نسخهای که اصلاح نشده بود، بیشتر مورد استقبال مردم قرار میگرفت و این باعث قاچاق فیلمها میشد و ما در حال حاضر تلاش میکنیم که براساس قانون عمل کنیم. یعنی اگر دوستان خودشان را درچارچوب قانون قرار دهند مشکلی پیش نمیآید البته با توجه به وجود کرونا در دورههای گذشته فضا کمی باز تر شده بود و در کنار آن شرایط اقتصادی و تولید خوب نبود، باعث شده تا بازگشتن به قوانین سینمایی کمی طول میکشد. ما در حال حاضر مواجه با ۱۷۰ فیلمی هستیم که در دورههای گذشته ساخته شده و شرایط کرونا اجازه اکران آنها را نداده و سرمایههای دوستان دچار مشکلات بسیاری شده است. به همین دلیل ما باید برای اکران این فیلمها برنامه ریزی کنیم تا امکان اکران آنها فراهم شود تا در سال آینده با این ظرفیتی که ایجاد میکنیم دچار فیلمسوزی نشویم.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلاتی که ما در حال حاضر داریم بحث تنظیم بازار است، اگر قرار باشد ۱۵۰ پروانه جدید صادر شود این فیلمها قرار است چگونه اکران شود؟ به همین دلیل مجبور هستیم برای تنظیم بازار یه فیلمهایی پروانه نمایش دهیم که حداقل شرایط استاندارد برای تولید داشته باشند.
خزاعی درباره مساله محدودیت در زمینه صدور پروانه نمایش و اعمال محدودیت در تولید گفت: محدودیتهایی که اعلام کردهایم کاملاً شفاف است، محدودیتهای ما در چارچوب مسائل خانواده و اخلاق است، لیستی که در سازمان سینمایی مدون شده و براساس آن شوراهای پروانه ساخت اقدام میکنند شامل تخریب خانواده به هر نحوی و اخلاقیات است. این موارد در قانون بوده و ما نیز این موارد را به صورت شفاف اعلام کردهایم چرا که معتقدم نباید سینماگران را دچار مشکل کنیم، شاید در مرحله اول برخی از این قوانین خوششان نیاید اما در نهایت سرمایه گذار، تهیه کننده و نویسنده میدانند که اینها باید و نبایدهایی است که باید رعایت شود. این مساله در کشور ما تنها نیست و در تمام کشورها وجود دارد در ایران نیز این مسائل به موارد اخلاقی و خانوادگی است که دغدغه ما است. بیشتر این موارد مسائلی است که بسیاری از سینماگران میگفتند چرا وضعیت سینما به این سمت رفته است، به عنوان مثال چرا میزان مصرف دخانیات از سوی خانمها در سینما زیاد شده و یا روابط اینگونه شده و یا مصرف مشروبات الکلی زیاد شده است. اینها مسائلی است که دغدغه همه کشورها است و ما در این زمینه سخت ایستادگی میکنیم تا استانداردسازی در تولید محتوا صورت گیرد.
۵۷۵۷
کد خبر 1662603منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: سازمان سینمایی سینمای ایران کارگردانان سینمای ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران رئیس سازمان سینمایی سازمان سینمایی برادران لیلا پروانه نمایش پروانه ساخت ممنوع الکار دچار مشکلات حال حاضر قاچاق فیلم بین المللی اعلام کرده دچار مشکل فیلم ها یک سری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۶۱۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وقتی «محرمانه لسآنجلس» بالاتر از «پدرخوانده» قرار می گیرد
همشهری آنلاین: تعداد فهرستهای برترینهای تاریخ سینما تقریبا به اندازه تعداد رسانههای معتبر است. اعتبار یک رسانه به نویسندگانش است، رسانه دیگر به قدمتش و یک رسانه هم به گستره وسیع مخاطبانش. وبسایت «راتن تومیتوز» (گوجههای گندیده) هم که نقدهای منتقدان و واکنشهای آنلاین تماشاگران به فیلمها و سریالها را گردآوری میکند، فهرستی از ۳۰۰ فیلم برتر همه ادوار دارد که توسط منتقدان مورد تایید این وبسایت و کاربرانش انتخاب شدهاند. ۱۰ فیلم نخست این فهرست صلاحیت منتقدان مورد تایید این وبسایت و جدیت کاربرانش را کاملا عیان میکند.
۱. محرمانه لس آنجلس (کرتیس هنسن، ۱۹۹۷)نئونوآری معمایی که سیاهی و تباهی رسوخ کرده در جان و روح شهر و آدمهایش را در نهایت استادی به تصویر میکشد و گروه بازیگران نامدارش از جمله راسل کرو، کوین اسپیسی، گای پیرس، جیمز کرامول، دنی دویتو، دیوید استراترن و کیم بیسینگر یکی از بهترین نقشآفرینیهایشان را در آن به نمایش گذاشتند.
۲. پدرخوانده (فرانسیس فورد کاپولا، ۱۹۷۲)هرچه زمان میگذرد، بر تعداد طرفداران و عشاق این شاهکار فرانسیس فورد کاپولا افزوده میشود. نسلهای جدید از دیدنش شگفتزده میشوند و نسلهای قدیمیتر با تماشای آن یاد روزهایی میافتند که سینما بهتر از امروز بود. اپرای گنگستری کاپولا به شیوهای چشمنواز و مسحورکننده داستان یک خانواده گنگستر را روایت میکند.
۳. کازابلانکا (مایکل کورتیز، ۱۹۴۲)مخالفانش آن را عاشقانهای آبکی میدانند و دوستدارانش یکی از بهترین عاشقانههای تاریخ سینما را به نامش سند زدهاند. در هر صورت نمیشود انکار کرد که فیلم مغناطیسی دارد که تماشاگرش را از اول تا آخر با خود همراه میکند و از رابطه ریک (همفری بوگارت) و الزا (اینگرید برگمن) الگویی ازلی و ابدی برای فداکاری عاشاقانه میسازد.
۴. هفت سامورایی (آکیرا کوروساوا، ۱۹۵۴)درامی حماسی که فقط داستانش حماسی نیست. ماجرای نوشتن فیلمنامه، ساخت و اکرانش هم به اندازه داستان خود فیلم حماسی و شورانگیز است. این فیلم صرفا مواجهه گروهی سامورایی با گروهی راهزن نیست. در پس پیرنگ ساده آن داستان واژگونی نظامی طبقاتی نهفته است که با جسارت به خرج دادن تعدادی کشاورز و فداکاری ۷ سامورایی ممکن میشود.
۵. انگل (بونگ جون هو، ۲۰۱۹)داستان شکاف میان فقرا و اغنیا دستمایه فیلمهای فراوانی بوده و تعابیر و تفاسیر سیاسی و اجتماعی گوناگونی از این آثار شده است؛ اما احتمالا کمتر فیلمی مثل «انگل» توانسته با داستانی هیجانانگیز و سرگرمکننده یکی از دیرپاترین اشکال فرادستی و فرودستی انسان را به نقد بکشد. استقبالی که ظرف این چند سال از فیلم شده بیشتر از کیفیت فیلم گویای وضع کنونی جهان و آگاهی انسان امروزی به ساختارهای اقتصادی ناعادلانه آن است.
۶. فهرست شیندلر (استیون اسپیلبرگ، ۱۹۹۳)سال ۲۰۲۳ که «منطقه مورد علاقه» جاناتان گلیزر به نمایش درآمد، در اغلب نقدها به مفهوم «ابتذال (پیشپاافتادگی) شر» برای توضیح و تفسیر آن استناد شد. اما درست ۳۰ سال قبل، اسپیلبرگ در «فهرست شیندلر» نشان داد تنها راه مقابله با هر شر و اهریمنی بر صدر نشاندن انسان فارغ از هر نوع تعصب و افراطیگری است.
۷. تاپ گان: ماوریک (جوزف کوشینسکی، ۲۰۲۳)نه آنقدر زمانی از اکران فیلم گذشته که صلاحیت ورود به جمع برترینهای تاریخ سینما را پیدا کرده باشد، و نه واقعا خود فیلم از چنان کیفیتی برخوردار است که حضورش در جایگاه هفتم ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما مایه تحیر نشود. جز طراحی صحنههای اکشن فیلم که در میان فیلمهای زیرژانر نبرد هوایی واقعا درخشان است، مهمترین امتیاز فیلم حضور تام کروز است.
۸. داستان اسباب بازی ۲ (جان لستر، ۱۹۹۹)وودی و باز لایتر ۴ سال بعد از موفقیت قسمت نخست این فیلم برگشتند و توانستند با داستانی جذاب موفقیتی بیش از قسمت اول در گیشه کسب کنند. در قسمت دوم، ماجراجویی عروسکها ابعاد وسیعتری پیدا میکند و مفاهیمی مثل دوستی و ازخودگذشتگی با تاروپود داستان عجین میشود.
۹. محله چینیها (رومن پولانسکی، ۱۹۷۴)جیک گیتس (جک نیکلسون)، کارآگاه خصوصی لس آنجلسی که متخصص افشای خیانتهای زناشویی است، توسط زنی استخدام میشود تا پرده از راز خیانت شوهرش بردارد، اما هرچه ماجرا پیش میرود، داستان ابعاد پیچیدهتری پیدا میکند و خیانت بزرگتری از سوی سیاسیون به مردم و نسل آینده افشا میشود.
۱۰. در بارانداز (الیا کازان، ۱۹۵۴)فیلم ۸ اسکار اصلی را برای خود کرد، اما بزرگترین میراثش شمایل مرد جوان یاغی و سرکشی است که تاریخ بازیگری را به قبل و بعد از خودش دو نیم میکند. مارلون براندو در نقش تری مالوی استانداردهای جدیدی برای جواناولهای مرد سینما خلق کرد: سرکش، ناسازگار، بدقلق و در عین حال دلنازک و از نظر روحی شکننده.
کد خبر 849738 منبع: همشهری آنلاین برچسبها سینمای جهان کارگردانان سینمای جهان مجله سينماى جهان بازیگران سینما و تلویزیون جهان